Hjälm Spectra Urbana EV1 MIPS

Pris 999.-urbana-mips-hjalm

En lätt hjälm med 15 ventilationshål och twist nacksystem gör att den har mycket bra komfort och passform. Utrustad med MIPS.

Bäst skydd i huvudrotation

TESTVINNARE MED MIPSTEKNOLOGI 2016!untitled

MIPS är en ny svensk teknik inom cykelhjälmar som minimerar kraften som riktas direkt mot huvudet och hjärnan i en krasch. För att fånga upp denna kraft finns det i MIPS®-utrustade hjälmar ett lågfriktionsskal som kan rotera i förhållande till huvudet och forskning har visat att detta ger en minskning av den skadliga stöt som överförs till hjärnan. Med ROC LOC 5 system så får man ett justeringssystem på hjälmen som mycket lätt i vikt, lätt att använda med en hand och en mycket hög komfort. Detta system sitter mycket stabilt på huvudet. IN-Mold teknik vilket minskar vikt och ökar hjälmens livslängd. Nya Spectra Urbana EV1 MIPS finns i två ställbar storlek M 55-59 och L 58-61

Hemligheten bakom MIPS®För att fånga upp denna kraft finns det i MIPS®-utrustade hjälmar ett lågfriktionsskal som kan rotera i förhållande till huvudet och forskning har visat att detta ger en minskning av den skadliga stöt som överförs till hjärnan.

MIPS®-teknologin efterliknar hjärnan
Den mänskliga hjärnan hålls på plats av en trögflytande ryggmärgsvätska som låter hjärnan förflytta sig något i skallen och denna dämpande rörelse skyddar hjärnan vid yttre våld. MIPS® är en unik teknik som syftar till att skydda hjärnan mot sneda slag genom att härma denna funktion och på så sätt minska de krafter som överförs till hjärnan.

MIPS® – Riktigt säkra hjälmar

Utvecklingen runt design, funktion och säkerhet har gått relativt långsamt för traditionella hjälmar under de senaste decennierna, men nu har forskare på KTH tagit fram en ny och revolutionerande teknik som kan rädda liv och förhindra riktigt allvarliga hjärnskador för tusentals människor. Häng med så berättar vi mer om vad MIPS® är och hur den nya hjälmtekniken fungerar.
Smällar mot huvudet
En genomgång av statistik runt fallolyckor* visar att hjälmen vid många olyckor inte utsätts för en smäll rakt ovanifrån eller rakt ifrån sidan, utan snarare av en kraft snett fram- eller bakifrån. Detta kan leda till mer allvarliga skador på grund av rotationsaccelerationen som hjärnan utsätts för